اخبار و مقالات صناملک
X
رتبه بندی این مطلب:
5/0
5647 بازديد
اندیشه به سمت ملارد- پایین تر از تالار قصر داریوش-املاک صناملک

تبدیل سند منگوله دار به سند تکبرگی

مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تکبرگی

مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تکبرگی

 

 

به گزارش املاک صناملک در این مقاله قصد داریم مراحل تبدیل سند منگوله دار را به سند تکبرگی برای شما همراهان عزیز صناملک ارائه دهیم و در ابتدای کار به تعاریفی کوتاه از هردو مدل سند می پردازیم :

 

تعریف سند منگوله دار :

سند منگوله دار قدمت بالایی دارد و تا قبل از سال ۱۳۹۰ اسناد به این صورت بوده اند که به صورت دفترچه است و تمامی خرید و فروش ها و اطلاعات ملک و مالک در آن به صورت دست نویس نوشته شده است.  اسم این نوع سند ” سند منگوله دار” است چون با سرب پلمب شده و به صورت یک منگوله از یک نخ آویزان است . خرید و فروش باغ ‌ویلا در شهریار توسط تیم حرفه ای صناملک قابل اجرا است.

 

تعریف سند تک برگی :

از سال ۹۰ به بعد نوع دیگری از سند مالکیت با فرمتی مشخص، به شکل مکانیزه و تنها در یک برگ تنظیم می‌شود که مالیکت افراد را به صورت قطعی تآیید کرده و از نظر اعتبار و رسمیت مانند سند منگوله دار است.

 

دسته اول : اگر صاحب ملکی هستید که دارای سند منگوله دار است :

اگر جزء این دسته از افراد هستید مراحل کارتان برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی کوتاه‌تر است. دلیل این موضوع این است که نیازی به مراجعه به دفتر ثبت ندارید و می‌توانید مستقیما به اداره ثبت املاک بروید.
پس از مراجعه به اداره ثبت املاک باید فرم درخواست سند تک برگی را پر کرده و طبق دستورالعمل آن را ارسال کنید.
درخواست ارسال شده توسط کارشناسان بررسی می‌شود. در این مرحله استعلام‌‌هایی از شهرداری و دیگر مراکز مربوطه صورت می‌گیرد.

 

 

دسته دوم : اگر ملک تازه‌ای خریده‌اید :

اگر جزء دسته دوم هستید یعنی به تازگی جهت خرید خانه اقدام کرده‌اید، برای انتقال سند باید به همراه کلیه مدارک لازم فروشنده، خریدار و ملک مورد نظر به دفتر اسناد مراجعه کنید. در این مرحله دفتر ثبت برای اطلاع از این که آیا ملک قبلاَ فروخته شده و این که آیا سند ملک در گرو بانک یا سازمان دیگری هست یا خیر، از اداره ثبت املاک استعلام می‌گیرد. فرآیند دریافت استعلام چیزی حدود ۲ تا ۳ روز کاری طول می‌کشد.

در مرحله بعد باید کلیه بدهی‌های ملک مورد نظر به شهرداری تسویه شده و گواهی پایان کار دریافت شود. این گواهی نشان‌دهنده این است که کلیه بدهی‌ها و مالیات مربوط به ملک تسویه شده و سند‌ آن هیچ گونه مشکلی ندارد.

در صورتی که ملک تجاری یا اداری باشد باید نامه‌ای از سازمان نوسازی بگیریم که وضعیت کاربری ملک را به طور دقیق تعیین کند.

با ارائه کلیه مدارک بالا و انجام توافق نهایی بین خریدار و فروشنده سند ملک در دفتر ثبت منتقل شده و در سند دفترچه‌ای وارد می‌شود. در پایان کار دفتر ثبت موظف است خلاصه‌ای از انتقال سند صورت گرفته را برای سازمان ثبت اسناد ارسال کند.

در نهایت شما (خریدار و فروشنده با هم) می‌توانید با همراه داشتن سند قدیمی ملک به سازمان ثبت اسناد مراجعه کرده و برای دریافت سند جدید اقدام کنید.
از این مرحله به بعد فرآیند کار مشابه مراجعه‌کنندگان دسته اول صروت می‌گیرد.

 

مدارک مورد نیاز :

  • مدارک هویتی دو طرف به همراه کپی
  • قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی ( این مورد بسیار ضروری است و در صورتی که فراموش کنید به هیچ عنوان فرآیند انتقال سند ملک صورت نخواهد گرفت
  • مدارک تسویه حساب از بیمه تآمین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی
  • استعلام سند
  • کروکی دقیق ملک
  • اصل سند قبلی

همراهان عزیز صناملک فراموش نکنیدکه حضور مالک فعلی و خریدار در زمان انتقال سند و دریافت سند تک برگی ضروری است.

 

هزینه های تبدیل سند منگوله دار به تک برگی :

اول از هر چیزی باید هزینه عوارض ملک را بپردازید و بعد هزینه ی گرفتن گواهی پایانکار از شهرداری است.

در دفتر اسناد رسمی هزینه برای استعلام سند ۱۰ هزار تومان باید پرداخت شود که در ادامه منظور از استعلام سند را مطرح میکنیم.

اگر برای ملک خودتان میخواهید نوع سند را تغییر بدهید باید حدودا ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنید ولی اگر به تازگی ملکی با سند منگوله دار خریده اید و قصد تبدیل سند را دارید حدودا ۹۰ هزار تومان هزینه دارد.

اگر سند شما در اداره ی اسناد رسمی ثبت نشده قبل از همه باید هزینه ای برای ثبت سند بدهید.

همچنین هزینه ارسال سند توسط پست نیز مالک باید بپردازید.

اگر ملکی را به صورت شراکتی خریده باشید هزینه ی صدر هر سند مجزا برای شرکا به صورت جداگانه محاسبه میشود.

 

 

برتری سند تک برگ از سند منگوله دار  !

با توجه به تحقیقات املاک صناملک هر دو سند قطعی و معتبر هستند ولی سند تک برگ امنیت بالاتری دارد.

دست نویس بودن سند منگوله دار باعث شده جعل کردن آن راحت باشد در صورتی که سند تک برگ دارای هولوگرام منحصر به فرد است و جعل اینگونه سند ها مشکل است.

 سند منگوله دار به علت دست نویس بودن اکثر اوقات ناخوانی دارد و همین موضع باعث ایجاد مشکل در زمینه های خرید و فروش میشود و در عوض سند تک برگ تایپ کامپوتری دارد و کاملا واضح و قابل خواندن است.

با تک صفحه ای بودن سند تکبرگ هم در مصرف کاغذ صرفه جویی میشود و هم برای داشتن کپی از آن مالک را به دردسر نمی اندازد.

همین یک ورقه بودن و به روز بودن سند تک برگ کمک میکند تا سند همیشه نو باشد و با گذر زمان مثل سن های منگوله دار خراب و کهنه نشود.

 

 

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ برای همه ضروری نیست :

نکته‌ای که وجود دارد این است که همه ما می‌توانیم برای تبدیل سند منگوله‌دار ملکمان به اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه کنیم. اما این موضوع برای همه ما ضروری نیست. در حقیقت سند تک برگی تنها برای آن دسته از معاملات املاکی که از سال ۹۰ به بعد انجام شده‌اند ضروری است. سایر املاک‌ نیازی به سند تک برگ ندارند و با سند فعلی خود قابل انتقال‌اند.

این مقاله با همکاری مشاوران صناملک برای کمک و راحتی هرچه بیشتر شما عزیزان در امر خرید و فروش املاکتان می باشد .

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر
دی ان ان