اخبار و مقالات صناملک
X
رتبه بندی این مطلب:
3/5
4576 بازديد
اندیشه به سمت ملارد- پایین تر از تالار قصر داریوش-املاک صناملک

نقشه قسمتهای مختلف شهریار

نقشه قسمتهای مختلف شهریار

نقشه قسمتهای مختلف شهریار

تاریخچه

در جلد نخست کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران نوشته حسینعلی رزم‌آرا که در تیرماه ۱۳۲۸ به چاپ رسیده است ، درباره شهریار (علیشاه عوض سابق) اینگونه آمده است که نشان دهنده وضعیت این منطقه در آن دوران است : علیشاه عوض قصبه‌ای مرکز بخش شهریار تابع شهرستان تهران است که در ۳۰ کیلومتری باختر تهران واقع است. در جلگه واقع است و آب و هوایی معتدل دارد. ۲۹۶۴ سکنه شیعه مذهب و فارسی و ترکی زبان دارد. دارای قنات جدید و آب از رودخانه کرج. شغل مردم زراعت و باغداری است و محصولات این قصبه غلات ، انگور ، چغندر قند ، سیب زمینی و انواع میوه‌جات است. ۳۰ باب دکان مختلفه دارد. ادارات دولتی این ده عبارتند از بخشداری ، امین صلح ، دامپزشکی ، شعبه بانک کشاورزی ، آمار ، بهداری ، فرهنگ ، دفتر پست ، دفتر ژاندارمری ، بیمارستان و دبستان. کارخانه برق کوچک و آسیاب موتوری دارد. راه فرعی شوسه به تهران دارد که در کیلومتر ۱۵ از جاده تهران به قزوین جدا شده. از طریق بابا سلمان - بادامک و سیدآباد ، همه روزه اتوبوس بین تهران و این قصبه رفت و آمد مینماید.

 

واژه‌شناسی

واژهٔ (شهریار) از لحاظ اصطلاح‌شناسی (واژه‌شناسی) برخلاف پنداشت همگان به معنای یاری‌دهندهٔ شهر نمی‌باشد، بلکه این لغت از واژهٔ شهردار در دستور زبان پهلوی به معنای دارنده و مالک کشور یعنی فرمانروا و پادشاه به دست آمده‌است. همچنین در فرهنگنامه‌های بزرگ زبان فارسی معنای واژهٔ شهریار را برابر با (کلان‌شهر یا بزرگ شهر یا فرمانروای شهر) آورده‌اند. در کتب تاریخی از شهریار با عناوینی چون دی شهر، ولایت روستایی تاریخی در حوزه ری و منطقه ای حاصلخیز در مسیر رودخانه‌های غرب تهران یاد شده‌است.

 

پیشینه شهرداری شهریار

شهرداری شهریار در سال ۱۳۳۱ بنیان‌گذاری شد.هنگام بنیان‌گذاری این سازمان، شهر شهریار ۵٬۰۰۰ نفر جمعیت داشته است.از هنگام بنیان‌گذاری تا کنون ۳۳ نفر مقام شهردار را بر عهده داشته‌اند.

 

وجه تسمیه

در خصوص واژه شهریار تاکنون تعاریف و تعابیر گوناگونی شده، از جمله این تعابیر: یاری دهنده، شهردار، خشتره دار در فارسی باستان، شتر دار، دارنده و مالک کشور یعنی فرمانده و پادشاه و شهر بزرگ و کلانشهر می‌باشد، با این وجود سابقه چنین تعابیری از شهریار از قرار معلوم متأثر از برخی نواحی مجاور است. از نظر تاریخی، رونق، شهرت، وسعت و جایگاه اجتماعی و سیاسی هیچ‌یک از آبادی‌های استان تهران به پای شهر ری نمی‌رسد، از این رو سایر سکونت گاه‌های منطقه تهران را باید روستاها و شهرکهای کم سابقه تر و بعضاً از جمله نواحی ری به‌شمار آورد. نام‌هایی چون ورامین، تهران و قطران بعد از ری، برگ‌هایی از جغرافیایی تاریخی منطقه را به خود اختصاص می‌دهند.

 

در این میان از شهریار با عناوینی مثل ولایت، روستایی تاریخی در حوزه ری، یکی از بلوکهای تهران، از جمله مناطق حاصل خیز واقع در کنار مسیر رودخانه‌های غرب تهران یاد شده‌است.

 

تقسیمات شهری

شهر شهریار یکی از هفت شهر شهرستان شهریار و مرکز شهرستان می‌باشد. ساختمان فرمانداری شهرستان شهریار و ادارات مرکزی در این شهر قرار دارند و از نظر موقعیت در غرب استان تهران و در قسمت شمال غربی با شهرهای ملارد و اندیشه، در شرق و شمال شرقی با شهرهای باغستان و شهرستان قدس، در جنوب و جنوب شرقی با شهرهای فردوسیه و صباشهر و در جنوب غربی با شهر وحیدیه و امیریه همسایگی دارد.

 

محله‌های شهر

شهر شهریار دارای مناطق و نواحی پنج‌گانه می‌باشد؛ و همچنین مساحت شهر شهریار: بالغ بر۸۰۰۰ هکتار است.

 

(منطقه مرکزی)

علیشاه عوض، کرشته، عباس‌آباد، محمدآباد، شهرک مخابرات فاز۱ و فاز۲، کردزار، شهرک کمیته

 

(منطقه کهنز)

کهنز، اسدآباد، دینار آباد، شهرک پارسیان

 

(منطقه رزکان)

دهشاد بالا، دهشاد پایین، رزکان، اسکمان، الورد

 

(منطقه باغستان)

نصیر آباد، خادم آباد، سعید آباد

 

(منطقه وائین)

شهرک وائین فاز۱و۲، شهرک کاروان، شهرک اداری، شهرک شهید عباس پور، شهرک صدف (درضلع شرقی فاز۳اندیشه و در شمال این منطقه واقع شده‌است)

 

(منطقه امیریه)

شهرک امیریه، حصارزیرک، شهرک بهاران، شهرک جانبازان

 

(منطقه اندیشه) فاز یک، دو، سه، چهار، پنج و شش

(منطقه جعفریه) شهرک جعفریه، شهرک تیسفون، شهرک صنعتی والفجر، مسکن‌مهر شهریار

 

آب و هوا

شهریار دارای باغات میوه متنوع و فراوان و آب و هوای فرحبخش و مطبوعی است. این شهر به دلیل وجود درختان و فضای سبز بسیار به عنوان نگین سبز و ریه استان تهران نامیده می‌شود.

 

شهریار دارای یک جریان هوایی است که به نام باد شهریار شهرت یافته‌است. جهت وزش این باد در منطقه از غرب به شرق با اندکی تمایل به سمت جنوب است.

 

همچنین در تاریخ آمده‌است که بادهای موسمی شهریار، دارای شدت بوده و با برخورد با چهره افراد آن را سیاه می‌نموده‌است اما امروزه نه از آن بادها خبری است و نه از مردمی که چهره‌هایشان بر اثر وزش باد سیاه شده باشد.

اقتصاد و کسب و کار

کشاورزی و دامداری:

بیشتر ساکنان بومی این شهر در باغات و مراتع به کشاورزی و دامداری مشغول هستند که در اطراف خارج از شهر گسترده‌است و این شهر از دیر باز یکی از قطب‌های اصلی در تولید انواع میوه و محصولات کشاورزی، دامی و لبنی به‌شمار می‌آید.

 

ساخت و ساز و مسکن:

نوسازی و شهرک سازی نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ساکنان این شهر در بخش مسکن و تجاری است و وجود شهر بزرگ اندیشه با فازهای ۶ گانه بستر مناسبی برای فعالیت در این بخش فراهم نموده‌است.

 

باغ ویلا لوکس در شهریار شناسه ملک :3879 ۴۰۰ متر سند تک برگ ۹۰ متر بنا تک خواب استخر با آتشگاه کف سنگ فرش نما رومی محوطه سازی شده گل کاری درختان مثمر نورپردازی حرفه

ای قیمت بسیار مناسب فروش این باغ ویلا در صناملک توسط این کارشناس فروش انجام می شود:

 

 

 

 

Image

فایل ها برای دانلود

1 نظر در مطلب "نقشه قسمتهای مختلف شهریار" ثبت شده است

Avatar image

غلامرضا رهنما

با سلام و احترام

صمیمانه سپاسگزارم از کار بسیار ارزشمند تان در خصوص معرفی شهرستان شهریار

کار قشنگی بود. یقینا در توسعه کسب و کارتان موثر خواهد بود.

ای کاش اشاره ای هم به گوجه سبز شهریار که برند برتر کشوری است می کردید.

شهریار بیش از 1200 شهید و 3000جانباز در دفاع مقدس تقدیم کرده است.

شهریار در کاوش های باستانی قدمت 5000 ساله دارد.

آب شهریار کمترین املاح را دارد.

در هر صورت بسیار سپاس گزارم. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر
دی ان ان