اخبار و مقالات صناملک
X
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
3196 بازديد
اندیشه به سمت ملارد- پایین تر از تالار قصر داریوش-املاک صناملک

تپه جوقین شهریار

تپه جوقین شهریار

نام جوقین بنا به برخی گفته‌ها برگرفته از نام بهرام چوبین سردار و قهرمان ملی ایران در روزگار ساسانیان در عهد خسرو پرویز، است‌که بعدها در دوره یزدگرد سوم رونق گرفته و مورد استفاده بوده‌است. جوقین بزرگتر از آنچه که امروزه هست بوده و به مرور زمان منطقهٔ به نام جوقین کوچکتر و کوچکتر شده‌است، بسیاری از آثار تاریخی شهرستان شهریار مانندِ جوقین به حال خود رها شده‌اند، این درحالی‌است که در عین حال در همین زمان آثار باستانی به دست آمده از تپه جوقین شهریار در موزه ایران باستان شهرِ تهران در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.
تپه جوقین یکی از آثار تاریخی شهرستان شهریار است که تا کنون هیچ کاوشی به روی آن صورت نگرفته‌است. تپه جوقین یکی از مهمترین و بزرگترین بناهای خشتی منطقه است که برج و باروهای آن و مصالح و خشت‌های استفاده شده در آن آثار معماری پیش از اسلام را نشان می‌دهد. «تپه جوقین» یک قلعه نظامی تمام خشتی مربوط به دوره ساسانیان بوده که امروزه دیگر تبدیل به یک تپه شده و در دهستان جوقین در شهریار قرار دارد. این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. تپه جوقین و قلعهٔ دیگری که در مرکز روستای قدیمی جوقین واقع است را به بهرام چوبین نسبت می‌دهند.
تپه جوقین از جمله آثار باستانی دوران ساسانی در شهریار است که علاوه بر اینکه یکی از کهن ترین آثار باستانی منطقه به شمار می آید، یکی از ناشناخته ترین آنان نیز هست، بخشی از آثار باستانی به دست آمده از آن در موزه ایران باستان نگهداری می شود، تپه جوقین یکی از مهمترین و بزرگترین بناهای خشتی منطقه است که برج و باروهای آن و مصالح و خشت های استفاده شده در آن آثار معماری پیش از اسلام را نشان می دهد.

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر
دی ان ان