اخبار و مقالات صناملک
X
رتبه بندی این مطلب:
5/0
1182 بازديد
اندیشه به سمت ملارد- پایین تر از تالار قصر داریوش-املاک صناملک

سن ملک و ارتباط ان با قیمتهای خرید و فروش

عمر ساختمان و تاثیر آن بر قیمت ها

عمر ساختمان و تاثیر آن بر قیمت ها

وقتی صحبت از خرید ملک می شود ، ازجمله فاکتورهای مهمی که باید برای آن نظر داشته باشیم سن بنا و یا عمر مفید ساختمان است. صناملک این مقاله را برای اگاهی هرچه بیشتر شما عزیزان در خصوص خرید و فروش ملک با توجه به سن آن ارائه کرده است :

عمر مفید ساختمان چیست؟

عمر مفید ساختمان که معنای دوام و زیبای ساختمان طی سالهای استفاده از آن می باشد، به عنوان معیاری برای بررسی شرایط بنا مطرح شده است. این معیار نشان دهنده چگونگی وضعیت ساختمان از نظر زیبایی، ایمنی و استحکام، لزوم تعمیرات اساسی، منطبق بودن بنا با امکانات بروز و موجود در بازار بوده و تا حدودی شرایط آنرا معرفی می کند. خرید و فروش باغ ‌ویلا در شهریار توسط تیم حرفه ای صناملک قابل اجرا است.

به طور کلی تعریف عمر مفید ساختمان را می توان این چنین عنوان کرد؛ به تعداد سال‌هایی که یک ساختمان از لحاظ فیزیکی، ایمنی، استاندارد، استحکام و مقاومت دارای کیفیت لازم برای استفاده می‌باشد.

عمر ساختمان ها بسیار تحت تاثیر عوامل محیطی بوده و در صورت بروز حوادثی از قبیل زلزله و سیل بسیاری از نقاط قوت و ساختاری آنها تحت تاثیر قرار گرفته و از بین می رود.

کاهش عمر مفید ساختمان علاوه بر ضرر جانی و مالی که به مردم وارد می‌کند، در هنگام خرید ملک و دریافت تسهیلات وام بانکی، افراد را دچار محدودیت‌هایی می‌کند که قطعا هیچ‌یک از این مشکلات برای خریدار خوشایند نیست.

به گزارش صناملک عمر مفید ساختمان‌ها در تهران به ۳۰ سال می‌رسد، این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته ۱۰۰ سال محاسبه شده است.

عدم رعایت کیفیت مناسب در ساخت وساز‌ها، به کار بردن مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و نیز عدم به کارگیری شیوه اجرایی مناسب، باعث ساخت چنین واحد‌های مسکونی با عمر پایین می‌شود.

تشخیص سن ساختمان به چه نحوی است؟

موضوع بسیار مهم در زمان خرید و فروش ساختمان برای فروشنده و خریدار، بحث عمر مفید ساختمان است که در قیمت نهایی تاثیر بالایی دارد.

جهت تشخیص سن ساختمان شاخص‌های زیادی تاثیر گذار است که در بالا عنوان نمودیم. همچنین چند کلید واژه اصلی در معرفی عمر مفید ساختمان مطرح می‌‌باشد که به همرا یکدیگر مرور می‌نماییم:

سن واقعی:

در تعریف ساده از سن واقعی این چنین می توانیم عنوان نماییم؛ سن واقعی ساختمان بر اساس زمان صدور پروانه ساختمانی و اخذ مجوز جهت شروع ساخت و ساز، آغاز شده و اولین پی‌ ریزی ساختمان به عنوان روز متولد شدن ساختمان مربوطه تعیین می‌شود.

سن بهره‌ برداری:

 به طور کلی سن بهره برداری از زمانی محاسبه می‌شود که ساختمان قابل استفاده و سکونت می‌باشد.

سن سندی:

 سن سندی یک ساختمان از زمانی حساب می‌شود که سند قطعی ساختمان با سپری شدن روند قانونی و اداری صادر گردد.

اساسا مبنای تشخیص عمر مفید ساختمان بر حسب سن سندی و سن بهره برداری تعیین می‌شود و خریداران و فروشندگان با توجه به این موارد، نسبت به قیمت گذاری ساختمان تصمیم گیری می‌نمایند.

نکاتی که لازم است بدانید :

  • اگر برای خرید یک ملک می‌خواهید وام بگیرید باید بدانید کلیه بانک‌ها و موسسات مالی برای پرداخت تسهیلات خرید ملک به سن واقعی ساختمان توجه می‌کنند و وام خرید مسکن به ساختمان‌های بالای ۲۰ سال تعلق نمی‌گیرد.
  • سن سندی و سن بهره‌برداری فقط برای خرید و فروش ملک و قیمت‌گذاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • مبنای محاسبه عمر مفید ساختمان بر اساس سن واقعی آن می‌باشد.

جمع بندی :

  1. به تعداد سال‌هایی که یک ساختمان از نظر ظاهری، ایمنی و استحکام، دوام می‌آورد عمر مفید ساختمان گفته می‌شود.
  2. عمر مفید ساختمان در کشور ما ایران ۳۰ سال می‌باشد که نسبت به استاندارد جهانی کم است.
  3. عواملی که باعث کاهش عمر مفید ساختمان می‌شوند:
  • عدم رعایت نکات فنی
  • عدم رعایت نکات نظارتی
  • استفاده از ابزار و مصالح نامرغوب و بی‌کیفیت

 

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر
دی ان ان